title
کد خبر: 180425
00
اختصاصی/ از کرونای طولانی‌مدت چه می‌دانید؟

کرونای طولانی‌مدت شرایطی است که در آن فرد مبتلا به ویروس علائم این بیماری را در مدتی طولانی‌تر از زمان معمول تجربه می‌کند.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، اصطلاحات دیگری که برای این بیماری استفاده می‌شود شامل کووید پس از کووید، کووید حاد، کووید با آثار بلندمدت و کووید طولانی می‌باشد. چنین افرادی حامل ویروس برای مدتی طولانی‌تر از زمان معمول آن هستند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توضیح می دهد که برخی از افراد ممکن است اثرات طولانی مدت COVID-19 را تجربه کنند، خواه به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند یا نه. این اثرات طولانی مدت ممکن است شامل خستگی، علائم تنفسی و علائم عصبی باشد. در این مطلب علائم، علل احتمالی، تشخیص و گزینه‌های مدیریت و بهبودی پس از کرونای طولانی بررسی می‌شود.

در کرونای طولانی افراد پس از شروع علائم، شاهد آن هستند که نشانگان بیماری تا هفته‌ها و حتی ماهها پس از بهبود از بین نمی‌رود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به موارد خفیف COVID-19 معمولاً طی 1-2 هفته پس از ابتلا به عفونت اولیه SARS-CoV-2 بهبود می یابند. برای موارد شدید  این بیماری، بهبود ممکن است 6 هفته یا بیشتر طول بکشد.

در حال حاضر، محققان بیماری کرونا را که تا سه هفته پس از شروع علائم همچنان ادامه دارد کووید مزمن و بیماری را که تا ۱۲ هفته از زمان شروع ادامه می‌یابد، کرونای طولانی‌مدت می‌نامند.

شیوع کووید طولانی‌مدت
یک نظرسنجی در سال 2020 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که ممکن است هفته ها طول بکشد تا علائم COVID-19 برطرف شود و افراد به حالت معمول سلامتی خود برگردند. این مورد در مورد بزرگسالان جوان و فاقد هرگونه بیماری مزمن نیز صادق است.

در مقابل، بیش از ۹۰٪ افراد مرخص شده از بیمارستان که مبتلا به آنفلوانزا بوده اند، معمولاً طی دو هفته بهبود می‌یابند. شواهد موجود نشان می‌دهد که بسیاری از افراد ممکن است علائم مربوط به COVID-19 را مدتها پس از ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 همچنان داشته باشند. اگرچه هنوز مشخص نیست که چه تعداد از افراد  مبتلا به نوع طولانی کرونا هستند، اما داده های برنامه COVID Symptom Study حاکی از آن است که از هر ۱۰ تن یک نفر به مدت سه هفته یا بیشتر علائم را تجربه می کند.

داده‌های اداره آمار ملی انگلستان نیز نتایج مشابهی را نشان داده است: تقریباً از هر ۱۰ پاسخ دهنده یک نفر که آزمایش COVID-19 مثبت داشته، علائمی از خود نشان داده که برای مدت ۱۲ هفته یا بیشتر ادامه یافته است. این بدان معنی است که در سراسر جهان احتمالا بیش از ۵ میلیون مورد کرونای طولانی وجود داشته باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بیش از سه چهارم بیماران COVID-19 در بیمارستانی در ووهان چین ، 6 ماه پس از ترخیص از بیمارستان همچنان دست‌کم یک علامت دارند.

طبق مدل آماری استفاده شده، افراد مسن، افراد با توده بدنی بالا و زنان بیش از سایرین علائم طولانی‌مدت کرونا از خود نشان می‌دهند. همچنین یادآوری می کند افرادی که بیش از پنج علامت را در هفته اول بیماری تجربه می کنند ، بیشتر دچار COVID طولانی می شوند. برخی شواهد همچنین حاکی از آن است که بسیاری از افراد مبتلا به کرونای طولانی، از کادر درمان و بخش های مراقبت های بهداشتی هستند.


منبع: Medical Nws Today/ فوریه ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز